|
||||||||
|
Maik Krahl (Bautzen, 1991) behoort tot de belangrijkste jazztrompettisten van Duitsland, Hij maakte zijn jazzstudie af aan de Carl Maria von Weber Hochschule für Music Dresden en studeerde Master of Music Iazz Improvising aan de Folkwang Universität der Künste in Essen. Zijn eerste album “Decidophia” verscheen in 2018 op Double Moon/Challenge. Behalve met zijn eigen band is hij ook te horen met het kwintet Unit 5 dat het jazzstipendium jazz@undesigned won in 2018. Hij speelde ook bij BuJazzO ( Bundesjazzorchester). In 2020 verscheen het tweede album van het Maik Krahl Quartet waarin toen al de fantastische saxofonist Seamus Blake speelde die ook op dit nieuwe album aanwezig is. Met het nieuwe album meegeteld speelde Maik op 11 albums. Krahl wordt op dit superieure album bijgestaan door Seamus Blake op tenorsaxofoon, Julius Peter Nitsch op contrabas en Peter Gall op drums. Niets ten nadele van de ritmesectie maar de aanwezigheid van saxofonist Seamus Blake speelt een uitermate belangrijke rol, zijn statuur is beduidend groter dan die van Krahl. Blake (Londen, 1970) groeide op in het Canadese Vancouver, hij studeerde aan het befaamde Berklee College of Music in Boston, hij is jarenlang lid geweest van de Mingus Big Band, speelde met Joshua Redman, Brad Mehldau en vele andere grootheden, ging op toernee met John Scofield. In 2002 won hij het prestigieuze Thelonius Monk -concours in Washington, hij is te horen op zo’n 27 albums, voorwaar een reuzen status. De samenwerking van de vier muzikanten is geweldig, het past in elkaar als superieure maatkleding. Vooral trompet en saxofoon duelleren op het scherp van de snede. Er staan 12 composities op het album, allen van de hand van Krahl. Er staan vier korte nummers op van rond de minuut waarin elke muzikant soleert als een intro op het volgende nummer, dus “Seamus Introduces”, “ Peter Introduces” etc. Al in het openingsnummer “Le Pin Sec” is het genieten van de ambiance tussen Maik en Seamus, hier zijn twee grootmeesters aan het werk, zowel in hun solo’s als in het samenspel vliegen de vonken eraf, heerlijk, en ondanks het verschil in ervaring en uitgebrachte albums doen beide muzikanten niet voor elkaar onder. Wat betreft de ritmesectie, hierover kan hetzelfde worden gezegd zoals bassist Nitsch bewijst met zijn fraaie solo in het openingsnummer. Het tempo gaat nog een tandje hoger in het vliegende “Colorado Adventure”, razende solo’s op een duizelingwekkend ritme van bas en drums. Afgesloten wordt er met het titelnummer “The Magic of Consistency”, een fraai muziekstuk dat alle vier muzikanten de ruimte biedt om te bewijzen dat ze first class zijn. Zo’n 50 minuten genieten van smaakvolle klanken oftewel een top cd ! Jan van Leersum
|